donderdag 25 april 2019
Versie 3.00.0
  Uw dagelijkse dosis Domstadnieuws!


Aanmelden Mijn AOU

Van Muziekcentrum tot winkelgebouw en Muziekpaleis
Webcam Overzicht

Politiekpagina
Nieuwspagina
Meer nieuwspagina
Regio nieuwspagina
Opiniepagina
Variapagina


BRU heeft onuitputtelijk olieveld gevonden
Gepubliceerd: 2009-01-21
door: Stadsredactie WdH





Volgens het Bestuur Regio Utrecht (BRU) is aardgas een eindige energiebron en diesel onuitputtelijk. Dat is een van de redenen waarom de 144 nieuwe bussen van Connexxion een dieselmotor hebben en niet op aardgas rijden. Dat staat te lezen op de website van het BRU in een toelichting op de ophef die ontstaan is over aanschaf van de nieuwe bussen.

Het BRU beweert verder dat aardgasbussen een laag rendement en daardoor een lage actieradius hebben. “Bij regionale buslijnen betekent dit dat er onderweg verschillende aardgasvulstations aangelegd moeten worden om de bussen zo veel mogelijk op hun regionale routes te laten rijden.”

Allesoverutrecht heeft het BRU inmiddels gevraagd of er een onuitputtelijk olieveld is aangeboord nu diesel als ‘oneindige’ brandstof wordt aangemerkt. Een woordvoerder van de bestuursregio zegt dat die omschrijving ongelukkig is gekozen. “Maar er schijnt meer olie dan gas in de wereld te zijn.”

Dat beeld wordt op talloze webfora over dit onderwerp tegengesproken. Aardgas, zo staat overal te lezen, is juist dubbel zoveel aanwezig als olie. Ook het verhaal over de actieradius van aardgasbussen blijkt in de praktijk anders. Connexxion ging eind 2005 rond Haarlem met aardgasbussen rijden, waarvan de actieradius juist wordt geroemd. De bussen kunnen zonder bij te tanken zo’n 450 kilometer rijden in het stadsverkeer. Op regionale routes is dat nog hoger. Ruim voldoende om zonder tussentijdse tankbeurt een dag te rijden, terwijl het BRU stelde dat langs de routes aardgasvulpunten zouden moeten komen.

Verkeerswoordvoerder Arjan Kleuver van D66 in de Utrechtse gemeenteraad heeft zich over de brief beklaagd bij het BRU. “De gemeente Utrecht stuurde deze toelichting ook al rond. Of die gebruikt wordt om bestuurders in te dekken, dat weet ik niet, maar dat het pure volksverlakkerij is, is duidelijk. Die 144 dieselbussen zijn best schoon maar er is voor de makkelijkste weg gekozen en niet voor de schoonste. Erger is dat de argumenten gewoon niet kloppen en dat is schaamteloos.”

In Utrecht is er ophef over de aanschaf van de 144 dieselbussen omdat de uitstoot van NO2 zes keer hoger zou liggen dan waar de gemeente Utrecht van uit gaat in de berekeningen van de luchtkwaliteit in de stad. Donderdag is er een spoeddebat over het luchtkwaliteitsbeleid in de gemeenteraad.

Zie ook www.bru.nl.

Stuur dit bericht door!






 meer >



© 2007-2012 AllesoverUtrecht