"Het is belachelijk om in deze tijd nog met een plan te komen dat de natuur bij een stad nóg verder aantast, terwijl er zoveel betere oplossingen zijn voor de bereikbaarheid en de natuur", zegt voorzitter Jos Kloppenborg van de Vrienden van Amelisweerd. De actiegroep kwam in het verleden regelmatig in verzet tegen de plannen om de snelweg bij Amelisweerd te verbreden
Kloppenborg ziet liever dat de maximumsnelheid rond Utrecht nóg meer omlaag wordt gehaald, namelijk naar 80 kilometer per uur. "Dan is een verbreding van de snelweg ook niet meer nodig, dan is er een uitstekende doorstroming, goede verkeersveiligheid en de lucht wordt er gezonder op."
POLITIEKDe VVD in Utrecht is blij dat de aanpak van de Ring door kan gaan. "De verlaging van de maximumsnelheid is een bittere pil, maar het geeft wel ruimte om verder te gaan met de verbreding en dat vindt onze partij van groot belang", zegt fractievoorzitter Dimitri Gilissen.
GroenLinks is minder blij. "Verdrietig nieuws voor een prachtig natuurgebied", regaeert GroenLinks in Utrecht. "Samen met actieve Utrechters pleiten wij al een tijd voor verlaging Ring Utrecht naar 80 kilometer per uur! Dan is de verbreding niet nodig én kunnen we woningen blijven bouwen."
BOUWORGANISATIESTopman Rob van Wingerden van bouwconcern BAM is niet tevreden met de onthulde kabinetsmaatregelen tegen de stikstofcrisis. "Er zijn nog duidelijk zorgen of het genoeg is en of het snel genoeg is", zei hij in een interview op Radio 1.
"Er moet nog een hoop gebeuren", zei hij over de drie aangekondigde maatregelen die stilgelegde woningprojecten en infrastructuurprojecten weer op gang moeten helpen. "Voor de huizen is het mogelijk genoeg, maar voor de infra denken we dat het echt onvoldoende is."
ANWBVolgens de ANWB wordt het een uitdaging om mensen op snelwegen maximaal 100 kilometer per uur te laten rijden. "Ons wegennet is gemaakt om harder te rijden, dus veel mensen zullen eraan moeten wennen", zegt directeur Frits van Bruggen.
"Het is voor de verkeersveiligheid daarom ook belangrijk dat het goed gehandhaafd gaat worden. Daarnaast moeten we er ook naar streven dat deze maatregel tijdelijk is. We pleiten daarom voor de verduurzaming van de auto. Dat is de echte oplossing voor het probleem."
Van Bruggen denkt onder meer aan elektrische auto's. "De elektrische migratie van het wagenpark zal met behulp van subsidiëring doorgezet moeten worden en de eerste- en tweedehandsmarkt van elektrische auto's zal gestimuleerd moeten worden."
ANWB hield een peiling onder leden en daaruit blijkt dat 51 procent positief staat tegenover de verlaging van de maximale snelheid. 34 procent is negatief. "De helft van de leden ziet in dat het een belangrijke maatregel is voor het herstel van de natuur en dat er weer verder gebouwd kan worden."
MILIEUDEFENSIEHet verlagen van de maximumsnelheid is een goed begin, maar voor de rest is Milieudefensie niet tevreden over de stikstofmaatregelen. "Het kabinet kiest weer voor meer asfalt, bijvoorbeeld op de Ring Utrecht bij Amelisweerd. Dat is slecht voor de natuur en daar wordt het verkeer ook niet duurzamer, veiliger, gezonder en goedkoper van", vindt Milieudefensie, dat stelt dat het kabinet zich rijk rekent met het invoeren van enzymen in veevoer.
"Dat is goed voor DSM, maar helpt boeren niet richting kringlooplandbouw. Met dit pakket neemt het kabinet onnodige risico's voor het behoud van de natuur en banen in woningbouw."
meer