vrijdag 20 september 2019
Versie 3.00.0
  Uw dagelijkse dosis Domstadnieuws!


Aanmelden Mijn AOU

Van Muziekcentrum tot winkelgebouw en Muziekpaleis
Webcam Overzicht

Politiekpagina


Opiniepagina
Variapagina


Het moet veiliger op het Amsterdam-Rijnkanaal, de snelweg van de beroepsvaart
Gepubliceerd: 2019-09-12 06:11:00
Door: RTV Utrecht




PROVINCIE UTRECHT - Het vervoer over het Amsterdam-Rijnkanaal groeit. De afgelopen tien jaar is de hoeveelheid vracht gestegen van zo'n zeventig miljoen ton naar bijna tachtig miljoen. Het aantal binnenvaartschepen neemt niet toe, maar wel de grootte. Dat blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat. Grote zorg voor veel mensen is de veiligheid op het Amsterdam-Rijnkanaal ook al lijkt het aantal aanvaringen daar stabiel te blijven.

Landelijk is het aantal aanvaringen de afgelopen jaren wel toegenomen, vooral op de rivieren. Door de droge zomer was het waterpeil laag, waardoor de schepen vaker de grond raakten en er dus ook meer aanvaringen waren. Theo de Lange van Rijkswaterstaat: "Daarnaast is er een behoorlijke toename van de recreatievaart op het water en dat merken we hier op het Amsterdam-Rijnkanaal zeker".

[Quote:Schipper Dominic van der Meer|Dat het plezierjacht niet is opgemerkt vanaf het schip. Dat vind ik wel zorgelijk.]

Onlangs nog is een binnenvaartschipper veroordeelt tot het betalen van een boete, omdat hij een plezierjacht had aangevaren op het Amsterdam-Rijnkanaal. De binnenvaartschipper voer met de stuurhut laag en had daardoor geen vrij zicht naar buiten. De schade was enorm, maar er vielen geen gewonden.

STUURHUT
Binnenvaartschipper Dominic van der Meer verbaast zich over dit ongeval. "Dat is niet best natuurlijk dat zulke dingen gebeuren. Dat het niet is opgemerkt vanaf het schip. Dat vind ik wel zorgelijk."

[Image:2320964|Radar op het binnenvaartschip]

Zelf zet hij de stuurhut alleen omlaag als hij onder een brug door gaat, maar dat betekent volgens hem niet dat je dan als schipper niets meer ziet. "Mensen vinden het misschien eng als containerschepen blind varen, maar in het donker en in de mist zien we buiten ook niks en dan varen wij ook en dan vaar je puur op radar."

CONTROLE
Bewoners langs het Amsterdam-Rijnkanaal maken zich zorgen. Mieke Hoek, raadslid in Stichtse Vecht en statenlid bij de provincie, heeft contact met die bewoners. Ze vindt dat de risico's met aanvaringen op het Amsterdam-Rijnkanaal worden onderschat. "Als ik zie met wat voor een snelheid men elkaar inhaalt. Als er dan ook nog een tegenligger komt, ja dan hoef je geen fantasie te hebben om te bedenken wat er dan eventueel zou kunnen gebeuren."

Hoek vindt dat er beter gecontroleerd moet worden om de veiligheid van de kleine gebruiker van het water te waarborgen. Volgens Rijkswaterstaat is het lastig om extra te controleren op het kanaal, zegt De Lange: "Het Amsterdam-Rijnkanaal is 74 kilometer lang. Als wij een patrouilleboot in Amsterdam hebben en er gebeurt wat in Wijk bij Duurstede dan duurt dat zeker een uur dat ie daar is. Je kunt niet overal tegelijk zijn."

SNELWEG
Het Amsterdam-Rijnkanaal is de snelweg van de binnenvaart en dan moet je goed opletten. Beroepsschippers zijn goed opgeleid zegt De Lange van Rijkswaterstaat. De schippers van de recreatiebootjes moeten heel goed opletten. "Als je vaart op zo'n druk kanaal moet je niet alleen maar recht vooruit kijken maar ook af en toe achterom kijken, want zo'n leeg schip heeft een grote snelheid en is zo bij je en heeft een dode hoek van een paar honderd meter."

Volgens binnenvaartschipper Van der Meer gaat het vervoer wel veilig. Als schepen elkaar inhalen communiceren ze dat onderling. Bij smalle stukken in het kanaal is het de verkeersleiding die aangeeft dat er tegenliggers komen. Dat gebeurt op een snelweg voor auto's en vrachtwagens niet.

PLEZIERVAART
Schipper Van der Meer heeft zelf nog nooit een aanvaring meegemaakt. Hij vindt dat veel schippers van de pleziervaart onervaren zijn en de regels niet goed kennen. Eigenlijk horen ze niet thuis op de snelweg van de beroepsvaart. Van der Meer: "Dan denk ik hier achter heb je de Vecht, dat is heel erg mooi, ga lekker daarheen. Je bent tenslotte op vakantie, je vaart voor je plezier. Ze zouden wat mij betreft ook wel wat meer mogen handhaven op de pleziervaart die gebruik maakt van de drukke vaarwegen zoals het Amsterdam-Rijnkanaal."

Rijkswaterstaat adviseert ook de recreatievaart om vooral alternatieve routes te kiezen, zoals de Vecht of het Merwedekanaal. Maar verbieden kan niet, want je kan ook een motor niet verbieden de autosnelweg op te gaan.

[Video:2319274|Varen op het Amsterdam-Rijnkanaal]


   meer 

Stuur dit bericht door!

Nieuws

Twintig kinderen onwel tijdens zomerkamp in Leusden

Bron: de Volkskrant



© de Volkskrant
Nieuws

Utrecht maakt meer huizen vrij voor daklozen en kwetsbare jongeren – ook in de rijkere wijken

Bron: de Volkskrant



© de Volkskrant
Nieuws

Hij was getuige van de tramaanslag in Utrecht: ‘Vanaf dag één heb ik haat over me heen gekregen

Bron: de Volkskrant



© de Volkskrant
"Ridouan Taghi plande moorden met antitankwapen"
Advocaten strijdbaar, maar: "Is dit het waard?"
A2 tussen Maarssen en Leidsche Rijntunnel dicht voor nieuw asfalt
Wietrijder die zwaar ongeluk in De Bilt veroorzaakte hoort eis: taakstraf en rijontzegging
"Burgemeester wordt steeds meer misdaadbestrijder en dat is niet zijn taak"
Van drugshandel tot granaat voor de deur: Utrechtse panden steeds vaker op slot
Natuurlijk Zoëy: Aan z'n bilnaad herken je de teek!
Warenhuisketen Hudson's Bay vertrekt dit jaar nog uit Nederland
Minister wil speciale antidrugseenheid
Extra flitspalen in Kanaleneiland en Overvecht
Oplossing voor vastrijdende busjes laat op zich wachten
Afellay met Jong PSV mee naar Engeland
Slipgevaar: lingeriefile op A12 richting Utrecht
Petitie tegen Maliebaanplan Utrecht al ruim 1200 keer ondertekend
Bedrijfsleven toont nog "nada" interesse in Utrechtse Vuelta-start
Toiletalliantie pleit voor meer openbare toiletten: "Het is een eenzaamheidsprobleem"
Utrechtse advocaten rouwen: vlag halfstok
Motorcoureur Wayne Tessels begint aan WK Endurance: "24 uur racen met zijn drieën"
Auto vat vlam in Zuilen
Wie durft 'mocro-maffia' nog in de weg te staan: "Ontluisterend dat deze groep zo genadeloos kan toe
Chinese vriendschapsband met provincie Utrecht op de tocht
Politie lost waarschuwingsschot in Utrecht bij aanhouding jongens met nepvuurwapen
Nieuwe provinciebussen moeten stad en regio beter en sneller verbinden
Utrecht neemt afscheid van kunstwerk van blauwe walvis
Half jaar na tramaanslag Utrecht: "Nog steeds rillingen in die bocht"
Juwelier Nawar aan de Amsterdamsestraatweg 5 weken dicht na beschieting
Zanger Peter van Meel van The Jets overleden
Keeper David Harte langer bij Kampong
Ultimatum voor Utrechtse vechtersbazen: meld je of foto komt op tv
Advocaat Taghi: Begrijp de speculatie, maar conclusies zijn voorbarig
Tientallen Utrechtse boeren willen kleine windmolen op erf
Utrechtse poes maakt ongelofelijke reis naar Vlaardingen
Grapperhaus: NCTV leidt onderzoek naar moord op advocaat Nabil B.
Meer tijd nodig voor bouwplannen Merwedekanaalzone
Gemeente: stel verhuizing marinierskazerne Doorn niet langer uit
Deze vijf moorden staan in het Marengo-proces tegen Ridouan Taghi centraal
Sociaal en Cultureel Planbureau: sportgedrag jongere beïnvloed door omgeving en gewoonten gezin
Utrechtse filmcomponist maakt kans op Amerikaanse filmprijs
Nieuwe hoop voor buitenlandse studenten om kamer te vinden in Utrecht via hospes
Gedeputeerde Van Essen: investeringen in troonrede goed nieuws, maar er is meer nodig


Meer weer





© 2007-2012 AllesoverUtrecht