donderdag 25 april 2019
Versie 3.00.0
  Dé click met Utrecht!


Aanmelden Mijn AOU

Van Muziekcentrum tot winkelgebouw en Muziekpaleis
Webcam Overzicht

Politiekpagina
Nieuwspagina
Meer nieuwspagina
Regio nieuwspagina
Opiniepagina
Variapagina



Cabaret met Gilles de la Tourette
Column
Gepubliceerd: 2008-06-24
door: Tom Staal








Er gebeurde niet al te veel in de stad. Gelukkig werd daar zondag 22 juni verandering in gebracht. Een rel in Schillertheater Place Royale. Dit keer niet Andre Manuel of Micha Wertheim, maar een Utrechts duo dat zijn biezen pakte na regelrechte censuur van de programmeur en de eigenaar van dit ooit zo onschuldige vestzaktheatertje.

Het Schillertheater was ooit van wijlen Hennie Oliemuller en brachtt landelijke en lokale grootheden voort als Tineke Schouten en de in 2005 overleden Herman Berkien. Ook ondergetekende heeft er in 1999 drie avondvullende, niet al te beste cabaretshows gegeven. Oliemuller vond eigenlijk alles best, zolang er maar publiek op afkwam.

Even leek het erop dat dit theatertje moest verdwijnen, totdat Steef Schinkel opstond, samen met zijn vrouw het pand kocht en het compleet restaureerde. Hulde Hennie hoefde zich niet meer om te draaien in zijn graf. Echter blijkt Steef er nogal wat DDR-praktijken op na te houden. Loepzuivere communistische censuur viel het cabaretduo 2KM ten deel. Op zondag jongstleden organiseerden Schinkel en zijn kameraden een ‘Open Podium’. Tot de programmeur en de eigenaar is nog niet helemaal doorgedrongen wat het woord ‘open’ inhoudt. Tijdens de soundcheck van het duo 2KM, bestaande uit Peter Tol en Leo Oldenburger, hoorden men de verschrikkelijke woorden ‘kont’ en ‘neuken’. Het theater gaf het duo nog de kans hun tekst aan te passen of het hele nummer te schrappen, wat zij terecht weigerden om vervolgens op te stappen. Niets ‘open podium’, eerder keihard gesloten. Riekt naar ouderwetse Stasi-praktijken.

Is Steef Schinkel compleet doorgedraaid? Ik vrees van wel. U zou hem ook kunnen kennen van de uiterst onbenullige en kansloze columns die hij voor het geweldige krantje ‘Ons Utrecht’ schrijft. Weet u dat hij daarvoor moet betalen? Betalen om een column te mogen schrijven. Ik doe het voor niks, is ook niet best, maar ervoor betalen maakt je een narcist.

Terug naar afgelopen zondag. Hoeveel afgestompte hersencellen heeft Steef nog over om woorden als ‘kont’ en ‘neuken’ te weigeren? Hadden ze de woorden ‘bips’en ‘vaginaal bungeejumpen’ moeten gebruiken? Het kan natuurlijk voorkomen dat je als bezoeker naar een avondje cabareteketet gaat dat in een open podium-vorm gegoten is, er artiesten tussen zitten die je niet leuk vindt. Ik kan me alleen niet voorstellen dat er ook maar één theaterbezoeker in Nederland is die schrikt van de woorden ‘kont’ en ‘neuken’. Was het niet in 1969 dat ‘de clichémannetjes’ van Van Kooten en De Bie meer dan 40 synoniemen gaven voor neuken? Zelfs toen lag er niemand wakker van. Volgens mij kan zelfs Andries Knevel erom lachen, en J.P. Balkenende zowaar nog hartelijker?
Bij deze boycot ik het Schillertheater Place Royale, als bezoeker maar ook als artiest. Nu denk ik dat Steef, als hij dit leest, bij zichzelf denkt ‘Wie de neuk is Tom Staal’. Hij zal er niet minder goed van slapen. Ik heb tenslotte al vier jaar niet meer op de planken gestaan, maar de plannen om in het nieuwe theaterseizoen weer met Domkracht te gaan beginnen, worden steeds serieuzer. Het is nog zoeken naar een locatie en stiekem speelde Oliemullers’ theatertje in mijn achterhoofd. Zolang Schinkel zijn excuses niet aanbiedt aan 2KM roep ik iedere artiest op dit ooit zo mooie theatertje te boycotten. Voor Peter Tol (oud Domkracht artiest) en Leo Oldenburger ligt bij deze de uitnodiging klaar om in de eerstvolgende Domkracht hun gewraakte nummer en het overige repertoire ten gehore te brengen. Ondertussen hoop ik dat Steef in zijn derrière gepenetreerd gaat worden en een beetje normaal gaat doen.

© 2007-2012 AllesoverUtrecht