woensdag 18 september 2019
Versie 3.00.0
  Dé click met Utrecht!


Aanmelden Mijn AOU

Van Muziekcentrum tot winkelgebouw en Muziekpaleis
Webcam Overzicht

Politiekpagina
Nieuwspagina
Meer nieuwspagina
Regio nieuwspagina
Opiniepagina
Variapagina



Busje komt zo?
Column
Gepubliceerd: 2008-05-27
door: Tom Staal








Kent u die mop van die twee Utrechters die naar Overvecht gingen met een bus van het GVU? Die gingen niet! Het is flauw maar helaas waar. De blauwe bussen van het GVU laten ons brave burgers regelmatig in de kou dan wel regen staan. Vanwege personeelstekort schrappen ze regelmatig ritten. Soms heb ik het idee dat ze vooral mij moeten hebben.

Laat ik vooropstellen dat de chauffeurs hier niets aan kunnen doen, hen treft geen enkele blaam. Het is de directie die zich onbeschoft opstelt tegen het publiek. Het begint al met die achterlijke reclameposters. Je ziet een vriendelijk persoon die je vertelt dat ze nooit een aansluiting mist of iemand die zegt dat hij altijd vriendelijk gegroet wordt door de buschauffeur. Er zullen vast chauffeurs zijn die vriendelijk groeten, maar ik tref ze zelden.

Aansluiting halen? Dat kan wel kloppen, als je namelijk geluk hebt haal je de aansluiting die vertrekt na de aansluiting waar je je zinnen op had gezet.

Het grofst is dat ze hele diensten schrappen. Ongeveer zes weken geleden stond ik op lijn 1 te wachten bij halte David van Mollemstraat. Ik wilde graag naar huis, maar ik had beter met de trekschuit kunnen gaan. Maar liefst vijf bussen kwamen niet opdagen. Na een uur gewacht te hebben, gaf ik het op en heb ik een vriendin gebeld om me op te halen. Deze vijf bussen die niet kwamen is een extreem voorbeeld, maar regelmatig slaat de dienst een busje of twee over, wat 's avonds al snel 30 minuten wachten betekent.

Het kan ook anders. Lijn 10 van Landskroondreef richting Kanaleneiland heeft er een sport van gemaakt minimaal 8 minuten te vroeg te vertrekken. Nu kan ik me voorstellen dat de bus niet altijd op tijd kan vertrekken, een keer wat later of vroeger, u hoort mij niet klagen. Het is wél frustrerend dat er staat geschreven in de abri's dat de bus wel eens wat later kan komen, maar: 'de bus zal NOOIT te vroeg vertrekken'. Zet dat er toch niet neer, het is iets wat onmogelijk te realiseren valt.

Er is maar één oplossing, maar daar wil Connexxion, de eigenaar van het GVU, niets van weten. Een tijdelijke dienstregeling invoeren die met het huidige personeel wel haalbaar is. Het lijkt een voor de hand liggende oplossing, maar GVU/Connexxion kloot liever zo maar wat aan en wacht tot ze nieuwe chauffeurs hebben opgeleid. Dus liever je betalende klant laten wachten in het ongewisse dan duidelijkheid verschaffen. Ze zouden de politiek in moeten gaan.

Geachte heren en dames van GVU/Connexxion. Iets beloven en vervolgens niet nakomen, dat noemen ze een dooie mus, en die stinken, net als uw zaakje.

© 2007-2012 AllesoverUtrecht