woensdag 20 november 2019
Versie 3.00.0
  Dé click met Utrecht!


Aanmelden Mijn AOU

Van Muziekcentrum tot winkelgebouw en Muziekpaleis
Webcam Overzicht

Politiekpagina
Nieuwspagina
Meer nieuwspagina
Regio nieuwspagina
Opiniepagina
Variapagina



Verkoop je stad
Column
Gepubliceerd: 2008-05-09
door: Rene Verhulst








Utrecht promotie, city marketing, unique selling points van je stad aan de man brengen, ik ben er voor. In 2018 Europese culturele hoofdstad met als tussenstap in 2013 de Vrede van Utrecht. De jeugd Olympische Spelen, ook al in 2013 en in 2018 gaat de Benelux voor het WK voetbal. In 2020 tenslotte de Olympische Spelen in Nederland. Je moet niet te klein denken. Ik voorzie een reële kans op worstelen, tafeltennis, wat roeinummers en dameswielrennen in onze stad.

Ik geloof in city marketing, het brengt altijd wel wat op. Maar dat wel gericht en consistent alstublieft. Initiatieven rond het Domplein, prima daar ligt de oorsprong van de stad en de identiteit. Als je als stad veel te bouwen hebt dan bezoek je de onroerend goed beurs in Cannes. De culturele zondagen, ere wie ere toekomt een geweldige vondst van Leefbaar Utrecht in 2000. Een begrip is het geworden. Later kom ik nog eens terug op de gesubsidieerde kantjes ervan. Tour de France start in 2009 of 2011, door de aanhoudende lobby en de inzet van Jan Janssen zijn we geen outsider meer.

Met de komst van Jo de Viet, oud hoofd Economische Zaken is er nu een city-marketeer die als geen ander bedrijven, sponsoring en evenementen aan elkaar kan binden, maar hij moet toezien dat overijverige communicatiebureaus en korte-termijn-politiek de lange termijn niet in de weg zitten.

Een voorbeeld. We reizen af naar het Olympische evenement in Peking om de organisatie daar te bestuderen. Je moet voorbereid zijn voor 2020 tenslotte. Een logisch verhaal. In het Holland Heineken House moet je niet zijn, want daar lopen alle andere Nederlandse steden en provincies. Die kennen je verhaal al lang en als je niet oppast, gaan ze er zelf mee aan de haal. Je richt je op degenen die in 2015 gaan beslissen over de kandidatuur van 2020. Dat vergt voorwerk, want wie zijn dat. Ik ben benieuwd of er een marketing survey is gedaan door de afdeling Stadspromotie en of onze zwakke punten in kaart zijn. Onze concurrentie zit niet in Berlijn, Houston of Canberra, maar over 10 jaar zul je naar steden als Kiev, Calcutta, Bangalore en Kuala Lumpur moeten kijken. Groot denken! En ik kan u vertellen dat die al volop in de race zijn.

Bestuurders in Calcutta houden met argusogen de ambities van Utrecht voor 2020 in de gaten. Hoe kun je dan ooit een campagne met zuurstofoplaadpunten in de stad bedenken. Die foto’s zijn de wereld al rondgegaan en helpen in 2015 een zorgvuldige campagne van Utrecht naar de knoppen. Calcutta kan geen mooier argument in handen hebben. We verliezen van India op milieugebied. Daar kan geen gft-bak, witte fiets of spaarlamp meer tegenop. Er is helaas te klein gedacht.
Koude-inval
Ramp
Groen buurtconflict
Gelegenheidsargument
Luther en Youp
Laatste tocht 1
Links, rechts of Utrechts
Oppositie niet zonder werk
Bomenstress
Over kinderopvang en studenten
Weg met asfalt
Tunneltrubbels
CDA
De wijkmanager als loodgieter
Wijkindustrie
Ontmantelde kranten
Zoet of zuur
Foutje, bedankt!
Zomerse speculaties
Franse zorgen
Utrecht - Col du Tourmalet
Utrecht babes
Misdadig getreiter
Stadsblad mag niet meer zo heten
Luxe overlast
Openbaarheid
Ecotrecht (2)
Politieke rommel
Afval
Kwaliteitsjournalistiek
Ecotrecht
Dure ambtenaren
Bartels
Haastwerk
Don’t mess with Utrecht
Rinda, Marry en Gerda
Ver weg
Referenties
Vuile campagne
Staat van de stad
Regels zijn regels
Gevederde vrienden
Campagne!
Woestijn
Kennis en wetenschap
Alleszeggend woordmerk
De strooier
Samenscholingsverbod
Kerstverhaal
Ondeelbaar college
De kiezer is niet dom
Politiek geheugen
Duwers en trekkers
Willy wie?
Isabellagang
Kieskeurig
Marokkanentafel
Nu daagt het in het Oosten
Reputaties
Moeras
‘Hods wil’
Regiodrugs
Van Sijpepijnkade
Aangifte
Tieneropvang
Hispeed
Mamma Mia, here I go again
Vakantieroes
Opnieuw Zuilen
Hoe komen we de zomer door
Boerderij Utrecht
Basta
Popinflatie
Excuuspaleis
Dure Rekenkamer
Mestvaalt
Gordon Street
Onverwachte winst
Ongenoegen
Ons Utrecht
Een hardnekkig probleem
Heldhaftig
Waar gaat Mo’ naar school?
Treurspel
Duaal op inhoud graag
Geen crisis
Klootjesvolk
Strafkamp openbaar bestuur
Moslimloket
Beleidscrisis
Pannenkoek
Oom Willem
Burgers van Utrecht!
Volharding
Klein bier
Koopziek
2009, de naïviteit voorbij?
Meten is weten
Toch een Tummel
“Zoals het nooit zal worden”
Geluk
Ondernemerschap
Hoeren en drugs
Machtsuitoefening
Piepelmarokkanen
Stille armoede
Zwakke scholen
Vogels
Verknipt
Kalf
Veelkletserij
Beer
Vmbo vooruit
Het nieuwe biechten
Cocktail
Sapristi!
Slachtvee
Armoede
Warme sanering
Zonepolitiek
Kees Nekschot
Haringen en varkens
CU later
Snuiven in de file
Scholieren kunnen barsten
Calabrisch Utrecht
Verkoop je stad

© 2007-2012 AllesoverUtrecht