zondag 26 mei 2019
Versie 3.00.0
  Dé click met Utrecht!


Aanmelden Mijn AOU

Van Muziekcentrum tot winkelgebouw en Muziekpaleis
Webcam Overzicht

Politiekpagina
Nieuwspagina
Meer nieuwspagina
Regio nieuwspagina
Opiniepagina
Variapagina



De verloedering van de binnenstad
Column
Gepubliceerd: 2008-11-25
door: Kees van Oosten








Dertig procent van de bewoners van de binnenstad overweegt om te verhuizen. Dat is een alarmerend feit. Deze ontwikkeling is in 1961 al beschreven door Jane Jacobs in het nog steeds toonaangevende boek 'The Death and Life of Great American Cities'.

Als de plannen van de gemeente doorgaan, wordt Hoog Catharijne verdubbeld. Met de uitbreiding van winkels in het stationsgebouw en bij de Jaarbeurs betekent dat dat er 45.000 vierkante meter bij komt. Dicht bij het station, dicht bij de OV-terminal en bij parkeergelegenheid. In het nieuwe Leidsche Rijn Centrum vindt ook een uitbreiding plaats met 45.000 vierkante meter, The Wall langs de A2 is goed voor 20.000 vierkante meter, de Belle van Zuylen voor 5.000 vierkante meter. Zo kan ik nog een tijdje doorgaan.

Een kind begrijpt dat je het winkelvloeroppervlak in een stad niet onbeperkt kunt uitbreiden, dat je rekening moet houden met het aantal huishoudens in stad en regio en wat die te besteden hebben: de koopkracht. En dat je bovendien rekening moet houden met de ontwikkeling van winkelcentra in de regio en in andere steden. Een kind begrijpt dat wel, maar het Utrechtse gemeentebestuur begrijpt het niet of wil het niet begrijpen. Bij de voorbereiding van het Structuurplan Stationsgebied is de verhouding tussen het winkelvloeroppervlak en de koopkracht op geen enkele manier onderzocht.

Het aantal inwoners van Utrecht stijgt van 275.000 in 2005 naar 340.000 in 2025. Dat is 23% in de loop van 20 jaar. Dat zinkt in het niet bij de ongebreidelde groei van het winkelvloeroppervlak. Die ligt namelijk in diezelfde periode rond de 70%. Het voor de hand liggende gevolg is een gigantische overbewinkeling en het gevolg van die overbewinkeling is dat de moeilijk bereikbare winkels in de binnenstad kapotgaan. Wat daar nog eens aan bijdraagt, is dat in de bestaande stad, dus ook de binnenstad en omgeving, het aantal huishoudens de komende 20 jaar sterk blijft dalen. De groei zit hem in Leidsche Rijn en dat is zo ver bij de binnenstad vandaan dat de koopkracht in Leidsche Rijn ten goede komt aan het Leidsche Rijn Centrum en niet aan het winkelgebied in de binnenstad.

De binnenstad raakt niet alleen haar winkelfunctie kwijt, maar ook haar culturele en bestuurlijke functie. De bibliotheek gaat naar het Smakkelaarsveld, Tivoli gaat naar het Muziekpaleis en alles wat met het bestuur te maken heeft, gaat naar het nieuwe stadskantoor aan de Jaarbeurszijde van het station. Het stadscentrum verplaatst zich in feite naar het gebied Hoog Catharijne - Jaarbeurs. Dat is een doelbewuste keuze, maar dat wordt niet hardop gezegd. Het gevolg van deze ontwikkeling is dat de binnenstad, nog veel meer dan nu al het geval is, gedomineerd zal worden door horeca en uitgaan. En het gevolg daarvan is dat bewoners massaal zullen vertrekken. De binnenstad wordt een monofunctioneel horecagebied, waar het 's nachts bruist, waar overdag niets te beleven valt en waar niet meer gewoond wordt.

Ziet de afdeling Stedenbouw van Utrecht dat dan niet aankomen? Kijk naar het Structuurplan Stationsgebied en je weet het antwoord: stedenbouwkundigen komen er tegenwoordig helemaal niet meer aan te pas. Ruimtelijke ordening en stadsplanning zijn in Utrecht tegenwoordig het exclusieve domein van monopolisten, projectontwikkelaars en onroerend-goedhandelaren.

Kees van Oosten
SSLU vraagt Hof gemeente Utrecht te laten vervolgen
Tegen de koopzondag
Klimaatneutrale mobiliteit
Het probleem van GroenLinks
Een beter milieu: dialoog of actie?
Lintmeijer maakt belofte niet waar
Luchtmeetnet
Asbest en fijnstof
Gebakken lucht: Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit
Fietsen in de stad gezond?
DHV: u vraagt wij draaien
Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL): de nieuwe kleren van de keizer
Fijnstof in Utrecht ruimschoots boven de norm
Milieuzonering
Wolfsen: soft of onverschillig
Waardeloos rapport over verkeersmodel
Milieu-onrechtvaardigheid
Humane rechtspraak: vrouw en kind moeten 24 dagen honger lijden
Normen luchtkwaliteit gelden niet voor weggebruikers
De uitbuiter is vlakbij
Raadsleden geven niet om luchtkwaliteit
De Berekuil
Geklets over criminaliteit en veiligheid
Duizenden vrachtwagens in Utrecht spoorloos
Ondergeschiktheid van het milieu en duurzaamheid
Comfortabele onwetendheid
Schoonrekenen in Utrecht
Milieuprofessionals
Demografische krimp, een lesje in kapitalisme
Wilders en de rechtsstaat
Tijdelijke verbreding A2
Rechtsbescherming als fopspeen
De beschavingsval
Kosten criminaliteitsbestrijding
De intellectuele elite en de boze burger
De Bundeling en de regie-democratie
Foutje van de IND
Klimaatoorlogen
Gemakzuchtige journalistiek
Waterhoofdmanagement
De staat van de stad 2010
Een college zonder PvdA
Open brief aan Rinda den Besten
Kafka in de thuiszorg
Gratis erfpacht Jaarbeurs
Kappen met kappen
Duurzaamheid en slopen
Banen of barbecues
Minder professionele bestuurders, beter onderwijs
GroenLinks, de fly-over en de Spoorlaan
Sociale zuivering
Bejaarden op de barricades
Niemandsbewind
CO2 en Stikstof
Referendum ja of nee
De Spoorlaan en de PvdA
Wonen in Utrecht steeds ongezonder
Geplande verloedering van As van Kanaleneiland
Incompetente beroepskrachten
Allemaal de broekriem aanhalen
De leugen regeert
Bezwaarmaker als volksvijand
Over de wet van de remmende voorsprong
Het ego van de burgemeester
Inside Wolfsen
Opstand van de elite
Gidsland
Ons land
Hard en sociaal
Rechtbank kiest partij voor de gemeente
Gebakken luchtkwaliteit
Subsidie corrumpeert
Open brief aan de PvdA
Kredietcrisis of overproductie
Wijze lessen over inspraak
Farizeeërs
Mogen wij even afrekenen?
Het Winkelgebouw en het einde van de Stationsplannen
Geblunder
‘Verschoning’ van bussen valt tegen
Belgische toestanden?
De asfaltlobby
Volksvijand
De verloedering van de binnenstad
De vriendenrepubliek
Onveiligheid
Winkeliers Hoog Catharijne de klos
Politiek correct racisme
Segmenten
Vooruitgang
Volgzame ambtenaren
Duyvendak, klimaatactivist
Welvaart
Professionalisering
Actie voeren
Wetenschappelijke precisie
Rectificatie
Majellaleed
Niet bij brood alleen
Utrecht autostad
Gehoorzame burgers
Leve de economische groei
De Staat en het Kapitaal (2)
De Staat en het Kapitaal (1)
Zo gek als een deur
Integere ambtenaren
Excursie Auschwitz
Slachting onder winkeliers
Recht op verzet
Mosquito's
Troebel water
Wooncarrière
SloopLinks
Laffe wetenschappers
Werkverschaffing
Sjoemelen
Utrecht, Utrecht über alles

© 2007-2012 AllesoverUtrecht