donderdag 21 november 2019
Versie 3.00.0
  Dé click met Utrecht!


Nieuws per e-mail?
Aanmelden Mijn AOU
Hier gratis aanmelden

Politiekpagina
Nieuwspagina
Meer nieuwspagina
Regio nieuwspagina
Variapagina




Gewoon doorlopen

Gepubliceerd: 2009-03-10
door: Lezers






Bijdrage van Peter Tol

Hoe smokkel je een gitaar via Schiphol Nederland binnen? Ooit is het mij gelukt. En hoewel ik er van overtuigd was dat ik het ding nooit door de strenge controle van de douane zou krijgen kon ik tot mijn verbazing gewoon doorlopen met de gitaarkoffer onder mijn arm.

Van de meeste medepassagiers werd ondertussen de handbagage grondig geïnspecteerd. Iets dergelijks gebeurt nu in Utrecht met de Belle van Zuilen. Gewoon doorlopen en je krijgt als gemeentebestuur een project van on-Europese proporties vrijwel ongemerkt de stad in, terwijl de burgers mogen meepraten over parkeerplaatsen en velvergunningen.

Illustratief hiervoor is een recente column van raadslid Bart Beerlage. Hoewel het bij een column vrijwel altijd gaat om een originele opinie lijkt Beerlage in deze column een officieel PvdA-standpunt te verwoorden. Voor het gemak legt hij daarmee een door de leden aangenomen motie uit 2007 (die de fractieleden oproept tot bezinning op het plan voor de Belle) gewoon naast zich neer. En de plaatselijke PvdA accepteert dat niet alleen, maar plaatst de bewuste column prominent op de afdelingssite.

Beerlage begint met de veelgehoorde vergelijking tussen de tegenstanders van de plannen voor de Belle en de prediker Geert Grote, die protesteerde tegen de bouw van de Domtoren en eindigt met de retorische vraag wat Utrecht nu zou zijn zonder de Dom. Nu is het natuurlijk nooit moeilijk om een vergelijking op te voeren, en daarvoor hoef je ook helemaal niet zo ver terug in de geschiedenis van Utrecht.

Vergelijk de houding van de huidige gemeenteraad bijvoorbeeld eens met de houding van de Utrechtse gemeenteraad in 1963, toen wethouder Hartevelt en de raad net zo enthousiast waren over de plannen van Bredero als dit college over de plannen van Burgfonds. De Stationsbuurt, het gebouw De Utrecht, de Van Sijpesteijnkazerne en de oude Jaarbeurs vielen ten prooi aan de slopershamer voor wat in de jaren zestig door de hele gemeentelijke politiek als een ‘tijdloos’ontwerp werd beschouwd. Bredero ging in de jaren tachtig failliet. En ja, wat zou Utrecht zijn zonder Hoog Catharijne? In ieder geval zouden we de verwikkelingen rond het UCP, het referendum en de Aanpak Stationsgebied, Muziekpaleis of Bieb ++ nooit hebben gekend.

De toekomst ziet er gelukkig altijd weer anders uit dan de schetsen van plannenmakers en politici doen vermoeden. Vergelijking met het verleden is een zwak stijlmiddel en doet geen recht aan de complexe problematiek van het moment. Geert Grote is geen lid van het BelleBeraad en wethouder Bosch is geen Hartevelt. Toch is er één interessante parallel tussen de bouw van Hoog Catharijne en de plannen voor de Belle te vinden: rond de sloop van ‘De Utrecht' ontbrandde het debat pas echt toen een actiecomité zich in ging spannen voor het voortbestaan van het pand. Hopelijk krijgt het BelleBeraad de discussie over nut en noodzaak van de Belle wél op tijd op gang.


Stuur dit bericht door!


© 2007-2012 AllesoverUtrecht