donderdag 21 november 2019
Versie 3.00.0
  Dé click met Utrecht!


Nieuws per e-mail?
Aanmelden Mijn AOU
Hier gratis aanmelden

Politiekpagina
Nieuwspagina
Meer nieuwspagina
Regio nieuwspagina
Variapagina




Echt Overvecht
Column
Gepubliceerd: 2011-10-03
door: Simon de Wilde








Als ik met bewoners uit de wijk spreek en ik vertel ze dat ik als journalist wel eens een stukje tik voor het AD / Utrechts Nieuwsblad kijken ze me met een schuin oog aan. Vaak genoeg volgt dan de vraag waarom de krant toch altijd zo negatief bericht over de wijk? Kennelijk is dit de gemeente Utrecht ook opgevallen want er wordt hard gewerkt om het imago van Overvecht op te poetsen.

Er bestaat dus een kloof tussen hoe de Overvechters hun wijk ervaren en hoe de rest van de wereld er tegenaan kijkt. Nu weet ik dat de kans niet zo groot is dat een New Yorker bij het horen van de naam Overvecht zegt: “O ja, dat is die Vogelaarwijk!”Het gaat vooral om de rest van Utrecht en een klein beetje om de rest van Nederland. Die mensen hebben dat negatieve nieuws op hun netvlies. De wijk kreeg in 2007 het etiket ‘Vogelaarwijk’ opgeplakt wat sindsdien is geëvolueerd tot ‘Krachtwijk’.

Om die kloof te verkleinen is er door de gemeente en de woningcorporaties Mitros, Bo-Ex en Portaal de website EchtOvervecht.nl in het leven geroepen als onderdeel van een pr-offensief. Het logo van de campagne is een lampje om de positieve kanten van de wijk te belichten. Op verschillende plekken in de wijk zie je de lampjes terug.

Zo hangt er op station Overvecht een spandoek met het logo en het woord welkom. Een goed begin lijkt me, nu is het zaak om op andere punten waar je de wijk binnenkomt ook zo’n spandoek te hangen. Bijvoorbeeld boven het spoorviaduct aan de Mr. Tripkade.

Buiten Overvecht ben ik het logo nog niet tegengekomen en ik vraag me af hoe de rest van Utrecht van het bestaan van de campagne moet afweten als zij nooit in de wijk komen. Alleen een website helpt dan niet, lijkt me. Wat Overvecht nodig heeft is meer positieve berichtgeving in de media zoals met de glijbaan bij het station het geval was.

Er zou jaarlijks een terugkerend sport- of muziekevenement georganiseerd moeten worden. Dat trekt ook mensen van buiten de wijk aan die een positief gevoel over houden aan hun bezoek. Of misschien is een winkelwagentjesrace bij grootwinkelcentrum Overvecht een idee? Maakt de winnaar kans op een minuut gratis winkelen.

Simon de Wilde


Stuur dit bericht door!


© 2007-2012 AllesoverUtrecht