donderdag 19 september 2019
Versie 3.00.0
  Dé click met Utrecht!


Nieuws per e-mail?
Aanmelden Mijn AOU
Hier gratis aanmelden

Politiekpagina
Nieuwspagina
Meer nieuwspagina
Regio nieuwspagina
Variapagina




Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL): de nieuwe kleren van de keizer
Analyse
Gepubliceerd: 2012-01-27
door: Kees van Oosten








Tijdens het wetgevingsoverleg op 25 september 2006 zei kamerlid Diederik Samson namens de PvdA: “Dat NSL is in de ogen van mijn fractie de ultieme smokkelstap (...) om met gegeven luchtvervuiling alsnog de goedkeuring voor bouwprojecten er doorheen te smokkelen, een goedkeuring die er anders niet zou komen (...) een bureaucratisch monstrum, dat beleidsambtenaren, juristen en adviesbureaus gouden tijden zal bezorgen.”

Hoe erg Samson gelijk had blijkt uit de Monitoringsrapportage NSL 2010 en de pas uitgebracht Monitoringsrapportage 2011, opgesteld door het RIVM. Daaruit blijkt bijvoorbeeld hoe het snelwegennet uitgebreid kan worden, de maximumsnelheid naar 130 km/uur verhoogd kan worden en de lucht in Nederland niettemin toch steeds 'schoner' wordt. Het geheim is dat de concentratie fijnstof en stikstofdioxide langs snelwegen op steeds meer locaties niet meer berekend wordt: 446 van de in de Monitor 2010 geconstateerde overschrijdingen zijn 'opgelost' door daar geen berekeningen meer voor uit te voeren, zodat er in totaal nog maar 26 knelpuntlocaties voorkomen. Ook interessant is dat het RIVM schrijft dat in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Rotterdam, volgens de door deze gemeenten aangeleverde verkeersgegevens, geen 'stagnerend' verkeer mee voorkomt, terwijl iedereen weet dat het verkeer in drukke steden steeds meer stagneert.

Het NSL kost de belastingbetaler handen vol geld, maakt de lucht geen spat schoner en blijkt alleen opgesteld te zijn om uitstel ('derogatie') in de wacht te slepen van de verplichting om aan de normen voor fijnstof en stikstofdioxide te voldoen, bouwprojecten niet meer aan luchtkwaliteitsregelgeving te hoeven toetsen en burgers uit te sluiten van beroep tegen weguitbreidingen en bouwprojecten die de luchtverontreiniging in stand houden. Kamerleden en raadsleden hebben helaas onvoldoende zicht op de manier waarop het NSL functioneert. Als de EU-commissie Nederland niet op het matje roept, komt er van de verbetering van de luchtkwaliteit in Nederland niets terecht.

Lees verder (pdf)


Kees van Oosten


Stuur dit bericht door!

SSLU vraagt Hof gemeente Utrecht te laten vervolgen
Tegen de koopzondag
Klimaatneutrale mobiliteit
Het probleem van GroenLinks
Een beter milieu: dialoog of actie?
Lintmeijer maakt belofte niet waar
Luchtmeetnet
Asbest en fijnstof
Gebakken lucht: Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit
Fietsen in de stad gezond?
DHV: u vraagt wij draaien
Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL): de nieuwe kleren van de keizer
Fijnstof in Utrecht ruimschoots boven de norm
Milieuzonering
Wolfsen: soft of onverschillig
Waardeloos rapport over verkeersmodel
Milieu-onrechtvaardigheid
Humane rechtspraak: vrouw en kind moeten 24 dagen honger lijden
Normen luchtkwaliteit gelden niet voor weggebruikers
De uitbuiter is vlakbij
Raadsleden geven niet om luchtkwaliteit
De Berekuil
Geklets over criminaliteit en veiligheid
Duizenden vrachtwagens in Utrecht spoorloos
Ondergeschiktheid van het milieu en duurzaamheid
Comfortabele onwetendheid
Schoonrekenen in Utrecht
Milieuprofessionals
Demografische krimp, een lesje in kapitalisme
Wilders en de rechtsstaat
Tijdelijke verbreding A2
Rechtsbescherming als fopspeen
De beschavingsval
Kosten criminaliteitsbestrijding
De intellectuele elite en de boze burger
De Bundeling en de regie-democratie
Foutje van de IND
Klimaatoorlogen
Gemakzuchtige journalistiek
Waterhoofdmanagement
De staat van de stad 2010
Een college zonder PvdA
Open brief aan Rinda den Besten
Kafka in de thuiszorg
Gratis erfpacht Jaarbeurs
Kappen met kappen
Duurzaamheid en slopen
Banen of barbecues
Minder professionele bestuurders, beter onderwijs
GroenLinks, de fly-over en de Spoorlaan
Sociale zuivering
Bejaarden op de barricades
Niemandsbewind
CO2 en Stikstof
Referendum ja of nee
De Spoorlaan en de PvdA
Wonen in Utrecht steeds ongezonder
Geplande verloedering van As van Kanaleneiland
Incompetente beroepskrachten
Allemaal de broekriem aanhalen
De leugen regeert
Bezwaarmaker als volksvijand
Over de wet van de remmende voorsprong
Het ego van de burgemeester
Inside Wolfsen
Opstand van de elite
Gidsland
Ons land
Hard en sociaal
Rechtbank kiest partij voor de gemeente
Gebakken luchtkwaliteit
Subsidie corrumpeert
Open brief aan de PvdA
Kredietcrisis of overproductie
Wijze lessen over inspraak
Farizeeërs
Mogen wij even afrekenen?
Het Winkelgebouw en het einde van de Stationsplannen
Geblunder
‘Verschoning’ van bussen valt tegen
Belgische toestanden?
De asfaltlobby
Volksvijand
De verloedering van de binnenstad
De vriendenrepubliek
Onveiligheid
Winkeliers Hoog Catharijne de klos
Politiek correct racisme
Segmenten
Vooruitgang
Volgzame ambtenaren
Duyvendak, klimaatactivist
Welvaart
Professionalisering
Actie voeren
Wetenschappelijke precisie
Rectificatie
Majellaleed
Niet bij brood alleen
Utrecht autostad
Gehoorzame burgers
Leve de economische groei
De Staat en het Kapitaal (2)
De Staat en het Kapitaal (1)
Zo gek als een deur
Integere ambtenaren
Excursie Auschwitz
Slachting onder winkeliers
Recht op verzet
Mosquito's
Troebel water
Wooncarrière
SloopLinks
Laffe wetenschappers
Werkverschaffing
Sjoemelen
Utrecht, Utrecht über alles

© 2007-2012 AllesoverUtrecht