Het is duidelijk, wat de autolobby betreft gaat de invoering van de milieuzone in Utrecht niet door. Dat bleek tijdens de raadsinformatieavond die afgelopen dinsdag werd gehouden over de maatregelen die verkeerswethouder Frits Lintmeijer wil nemen om de lucht in Utrecht wat frisser te maken.
Dat is hard nodig want Utrecht dreigt in 2015 niet te voldoen aan de Europese normen voor luchtkwaliteit. En lukt dat niet, dan krijgt Utrecht te maken met boetes en bouwstops. Vieze lucht is bovendien niet gezond.
Dus heeft wethouder Lintmeijer een heel pakket maatregelen samengesteld dat ervoor moet gaan zorgen dat het toch nog goed komt met de luchtkwaliteit in Utrecht. Echt sprokkelwerk, een microgrammetje CO2-reductie hier en een microgrammetje fijnstof-reductie daar.
Tijdens de raadsinformatieavond was iedereen het over één punt eens: ja, de luchtkwaliteit moet verbeterd worden. Alleen die ene maatregel, de invoering van de milieuzone, daar bleek toch niet iedereen zo blij mee te zijn.
De autolobby was op volle oorlogssterkte aanwezig. De ANWB, de RAI en de BOVAG lieten duidelijk weten dat wat hen betreft de milieuzone van tafel gaat. En gebeurt dat niet, dan wordt er een rechtszaak aangespannen en een publiciteitscampagne gestart, sprak de ANWB dreigend.
De VVD-fractie heeft naar aanleiding van het maatregelenpakket van Lintmeijer maar liefst 144 vragen gesteld. Hoewel André van Schie en Willem Buunk ijverige gemeenteraadsleden zijn, denk ik niet dat ze al die 144 vragen zelf verzonnen hebben. Ook zij worden door de autolobby ingeschakeld om het maatregelenpakket van Lintmeijer, en met name de milieuzone, onder vuur te nemen.
Op wie kan Lintmeijer rekenen, van wie krijgt hij steun? Alleen de Fietsersbond. Ria Glas van de Fietsersbond riep tijdens de raadsinformatieavond op om de paaltjes van de fietspaden weg te halen. Wethouder Lintmeijer zat er wat bleekjes bij, weggezakt in zijn stoel.
Gaat wethouder Lintmeijer zich herpakken en, als een soort Sint Joris, de strijd aanbinden met de autolobby? Of neemt hij zijn verlies en probeert hij nog elders wat microgrammetjes CO2-reductie bij elkaar te sprokkelen? Wordt vervolgd.
Mario Gibbels