zaterdag 25 november 2017
Versie 3.00.0
  Dé click met Utrecht!


Nieuws per e-mail?
Aanmelden Mijn AOU
Hier gratis aanmelden

Politiekpagina
Nieuwspagina
Meer nieuwspagina
Regio nieuwspagina
Variapagina




Herrie
Column
Gepubliceerd: 2014-03-19
door: Mario Gibbels








Een onderwerp waar het tijdens deze gemeenteraadsverkiezingen helemaal niet over is gegaan is geluidsoverlast, ofwel herrie. Terwijl geluidsovelast een serieus probleem is in Utrecht met al die snelwegen en drukke straten.

Want na luchtverontreiniging komt geluidoverlast op de tweede plaats als milieufactor die de gezondheid van de Utrechters schaadt, zo begrijp ik uit het onlangs verschenen Actieplan Geluid van de gemeente Utrecht. Een ruime meerderheid van de Utrechters, 62 procent, heeft te maken met een gemiddelde geluidsbelasting over 24 uur van 55 decibel of meer. Om een idee te geven: bij de discussie over het lawaai van de windmolens op Lage Weide werd gesproken over een geluidsbelasting van maximaal 45 decibel.

Ongeveer 18 procent van de Utrechters, bijna 1 op de 5, heeft ook daadwerkelijk last van het verkeerslawaai en 3 procent van de Utrechters slaapt slecht door verkeerslawaai. En slecht slapen leidt vaak tot gezondheidsklachten.

Werk aan de winkel dus, zou je verwachten. Dat staat ook in het Actieplan Geluid Utrecht. Echter om de geluidsoverlast echt goed aan te pakken, zo concludeert de gemeente in het actieplan, zou er een grootscheepse aanpak zoals het Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht opgesteld moeten worden. Daar is echter geen geld voor, aldus de gemeente. Voorlopig zullen de bewoners aan de meest lawaaiige straten in Utrecht, zoals onder meer de Vleutenseweg en de Amsterdamsestraatweg, nog met oordopjes moeten slapen.

In het Actieplan worden voornamelijk allerlei maatregelen genoemd die worden genomen om de luchtkwaliteit te verbeteren en die als prettig neveneffect hebben dat ook de geluidsoverlast erdoor afneemt. Echter er wordt geen concreet doel geformuleerd dat bijvoorbeeld over vier jaar nog maar 30 procent van de Utrechters te maken heeft met een geluidsbelasting van 55 decibel of een ietsjepietsje meer. Misschien iets voor een college-akkoord.

Mario Gibbels


Stuur dit bericht door!

De Kade
Misdaad loont in Papendorp
Het exploitatietekort van TivoliVredenburg
Hip of simpel
Ongezond Overvecht
Wegduiken
Onderzoeksrapport Zandpad maakt beweringen niet hard
Theedrinken met haatimams
Hoofd- en bijzaken
Mensenhandel op het Zandpad
Het Kees Geldofplein
Een leeg Smakkelaarsveld
Onderkoeld en formeel
Mopperen op ambtenaren
Wel of geen bieb op de Neude
Tegenvallers
Vrouwenvoetbal
Onbereikbare energiedoelstellingen
Verlies nemen
Stukslaan
Geldklopperij
Wim Pijbes als 'sleurmanager' voor het Nieuwe Zandpad
Het meten van mooie voornemens
Het coalitieakkoord: een tikje vaag
De bibliotheek, het postkantoor en 'ponyperdjes'
De schoonheid van verliezen
Herrie
Kiezen
Onzorgvuldige besluitvorming over Biep++
Westpleintunnel
Artist impression
Een nieuwe burgemeester
Draagvlak
Schandpaal
Sterke leiders hebben geen referendum nodig
Bij twijfel smijten
Lege boten
Een toffe peer als burgemeester
Sint Joris en de autolobby
Wolfsen
Windmolens en boze burgers
Stadsvarkentjes
Wachtgeld en boze burgers
Passanten
Piepdemocratie
Piketdienst
Astbestdeskundigen
De eerste fietsfile in Utrecht
BASF-fabriek: veel gedoe om niks
Asbestparanoia
Niet grappig
Mazzelkonten
De film van de familie Nicolich
Matig vitale boompjes
Erger dan hondenpoep
Gouden tijden voor de bouwputtoerist
De familie Nicolich en de Pedobear
Boetes omhoog voor de 'onaantastbaren'
Wolfsen als Kop van Jut
Minder bibliotheken
Zeurpieten
Een dapper raadslid
Kranten en boze burgers
Bomen en grasperkjes
Slopen is goed
Drama
Schone lucht
Marktwerking in het welzijnswerk
Leve het dualisme in de gemeenteraad
Utrechters zijn verwend
Propaganda
Geen beleid, geen problemen
Rustig in de stad
De hond van Pavlov en het Romagezin
Enge tunnel
Hoe verder met het Leefbaarheidsbudget
Nogmaals de WK schermen
Een kwestie van prioriteiten stellen
De redding nabij
Tegenspoed
Afval
'Meesmurfen'
Onderwijs en de stok en de wortel
Een alternatief voor de Spoorlaan
Nieuwe inzichten
Alexander de Grote
Fundamentele keuzes
Wie mag gaan snijden?

© 2007-2012 AllesoverUtrecht