dinsdag 18 februari 2020
Versie 3.00.0
  Uw dagelijkse dosis Domstadnieuws!


Aanmelden Mijn AOU

Van Muziekcentrum tot winkelgebouw en Muziekpaleis
Webcam Overzicht


Nieuwspagina
Meer nieuwspagina
Regio nieuwspagina
Opiniepagina
Variapagina



Mondelinge vragen: MaaS-proefproject Leidsche Rijn
Gepubliceerd: 2019-06-27 11:14:29
Door: Christenunie




Fiesten incl OV FietsTijdens de raadscommissie van 7 maart 2019 is gesproken over Mobility as a Service (MaaS). Bij het bespreken van alle regels rondom de parkeernormen voor fietsen en auto's kwam namelijk de mogelijkheid aan de orde om de parkeernorm te verlangen, wanneer deelauto’s worden gecombineerd met extra fietsparkeerplekken en MaaS-maatregelen. Naar aanleiding hiervan heeft de ChristenUnie vragen gesteld aan de wethouder. 

Want: wat zijn de eisen aan de MaaS-oplossing om in aanmerking te komen voor een lagere parkeernorm? En zijn er al voorbeelden waar zo’n oplossing ervoor heeft gezorgd dat er minder parkeerplekken gerealiseerd hoeven te worden?  
In het debat kwam ook de MaaS-proef in Leidsche Rijn ter sprake. In de brief van het college van 5 juni is hier verdere informatie over gegeven. De ChristenUnie ziet mogelijkheden om MaaS ook in te zetten om vervoer toegankelijk te maken voor mensen die niet over eigen vervoersmiddelen beschikken. Het kan een bijdrage leveren in de strijd tegen "vervoersarmoede". De ChristenUnie graag dat dit meegenomen wordt in de proef.

Onzichtbare file

Daarom heeft de fractie ook vragen gesteld over de manier waarop mensen met een kleine beurs worden meegenomen in de proef in Leidsche Rijn. Ook wil de fractie weten hoe MaaS een oplossing kan bieden voor vervoersarmoede. Fractiemedewerker Rik van der Graaf: "De 'onzichtbare file' is de wachtrij van mensen die zich wel willen verplaatsen maar dit niet kunnen. Hierdoor ervaren zij een zekere mate van vervoersarmoede. Doordat zij niet beschikken over verplaatsingsmogelijkheden kunnen ze niet deelnemen aan de 'normale' activiteiten van het leven zoals boodschappen doen, het volgen van onderwijs, werken, sociale activiteiten en zijn voorzieningen soms onbereikbaar. Dit kan grote sociale gevolgen hebben zoals uitsluiting en eenzaamheid."
De ChristenUnie zou dus graag meer aandacht zien voor deze sociale component van mobiliteit. Hoe zorgen we ervoor dat iedereen gebruik kan maken van mobiliteit en iedereen zich kan verplaatsen en daardoor dus kan meedoen. Volgens ons heeft iedereen immers het recht zich te kunnen verplaatsen! De eerste stappen zijn hierin zeker gezet. Afgelopen jaar nam de raad de CU-motie over de fietsenbank aan. Daarin wordt onderzocht wat de mogelijkheden zijn om fietsen beschikbaar te stellen voor mensen die het zelf niet kunnen betalen. Mobility as a Service en deelmobiliteit bieden volgens de ChristenUnie nieuwe kansen om ook deze onzichtbare file te bestrijden.’ 

De vragen en de reactie van de wethouder vind je hier terug. De wethouder gaf aan dat hoewel de rol van MaaS voor de kleine beurs nog geen onderzoeksvraag in de pilot heeft, ze wel bereid is om t.z.t. met de betrokken partijen in gesprek te gaan om dit te onderzoeken.



  meer 

Stuur dit bericht door!

Bouw binnen de stad en behoud ruimte voor groen en grootschalig opwekken duurzame energie
Eerlijke kansen in nieuwe Utrechtse Onderwijsagenda
Investeren in de banen van de toekomst, maar ook in de banen van nu.
Column Floor: Inspiratie uit Berlijn – pioniers in beschermen recht op wonen
Initiatiefvoorstel Utrechtse VVD: duizenden woningen in Rijnenburg
Opiniestuk: ontzie de armsten bij heffing lokale belastingen
Meerderheid Utrechtse raad pleit voor woonplicht nieuwbouw
Column Rachel: geluid – de onzichtbare killer
Marcel Vonk volgt Janneke van der Heijden op in de Utrechtse gemeenteraad
Unieke kans voor historische Maliebaan met meer ruimte voor fietsers en voetgangers
Bescherm positie huurders bij nieuwe regels voor tijdelijk verblijf
Huiskamergesprek 'Klimaat|religie'
Stagiair gezocht!
Actie tegen menstruatie-armoede
2000 Utrechters in de bijstand krijgen extra hulp richting werk
Bijna half miljard voor openbaar vervoer en wonen in de regio
De gemeente wil meer verschillende Utrechters laten meedoen en meepraten over beleid
Utrecht gaat biodiversiteit verbeteren
ID-kaart is een basisbehoefte en moet daarom gratis zijn voor minima
Maak regels voor aanvragen en goedkeuren geld voor initiatieven makkelijker
Speech debat programmabegroting 2020
De Betere Begroting 2020 - 2023
Een nieuw startschot voor atletiekbaan Amaliapark
Zoek oplossing voor vrouwen met te weinig geld voor tampons of maandverband
Pamflet wonen: minder markt en meer volkshuisvesting
Fiets-Rik vs Auto-David
Maandthema: Asiel & Integratie
Nieuwe Utrechtse Nederlanders
Begroting 2020
Opvanglocaties asielzoekers
Meer aandacht voor culturele verschillen bij zorg
VVD vraagt aandacht om Utrechtse afvalberg met een Zwartboek Afval
GroenLinks wil eindelijk aanpak verloederde tunnels
Vragen GroenLinks over ervaren overlast door binnenstadsbewoners
Open fractievergadering ChristenUnie Utrecht
Inzet GroenLinks cultuurnota: cultuur voor iedereen en aandacht voor duurzaamheid
Laat omwonenden profiteren van opbrengst zon- en windenergie
Agenda ALV 7 oktober 2019
GroenLinks onaangenaam verrast door verkoop sociale huurwoningen in West
De favoriete fietsroute van Rik van der Graaf


Meer weer





© 2007-2012 AllesoverUtrecht